RPP BAHASA JAWA KELAS 9 GASAL

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN 1

 

Sekolah                               :  SMP Negeri 3 Candimulyo

Mata Pelajaran                :  Bahasa Jawa

Kelas/Semester               :  IX / I

Tahun Pelajaran              : 2012/2013

Standar Kompetensi     :  1.   Mampu mendengarkan dan memahami berbagai ragam wacana lisan dalam berbagai ragam bahasa Jawa.

Kompetensi Dasar         :  1.1 Mendengarkan sandiwara

Alokasi Waktu                 :  2 x 40 menit (1 x pertemuan)

Pertemuan ke                  : 1, minggu ke 3 bulan Juli

1. Tujuan Pembelajaran

1.1 Siswa mampu menjelaskan unsur intrinsik sandiwara

1.2  Mampu menuliskan rangkuman  cerita sandiwara

1.3 Mampu menceriterakan kembali isi  sandiwara menjelaskan isi sandiwara yang didengar

v  Pendidikan Karakter yang dikembangkan: kreatif, mandiri, menghargai prestasi, peduli lingkungan

2.   Materi Pembelajaran

2.1 Sandiwara

3.   Metode Pembelajaran

3.1  Demonstrasi

3.2  Tanya jawab

3.3  Permodelan

3.4  Penugasan

4.   Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

4.1  Kegiatan Awal

4.1.1        Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.1.2        Memberikan apersepsi

4.2  Kegiatan Inti

4.2.1 Eksplorasi

4.2.1 1 Mencari tahu media yang menyampaikan sandiwara bahasa Jawa

4.2.1.2 Membahas  unsur intrinsik, ragam bahasa yang digunakan dalam sandiwara

4.2.1.3  Membahas  stasiun tv/radio yang memungkinkan menayangkan/ menyiarkan sandiwara.

4.2.1.4  Membentuk kelompok pendengar dan diskusi

4.2.2 Elaborasi

4.2.2.1 Siswa mendengarkan sandiwara yang diperankan  model/rekaman

4.2.2.2 .Siswa mendiskusikan isi, unsur intrinsik dan bahasa sandiwara yang didengar.

4.2.2.3  Siswa menyampaikan pendapat berkaitan dengan isi, unsur intrinsik  dan bahasa sandiwara

4.2.3 Konfirmasi

4.2.3.1 Memberikan penilaian terhadap tanggapan siswa

4.2.3.1 Memberikan penguatan tentang isi, unsur intrinsik  dengan membuat pertanyaan

4.3 Kegiatan Akhir

4.3.1 Menyimpulkan hasil simakan yang dilakukan siswa

4.3.2 Menginformasikan materi pertemuan berikutnya

5.Sumber Belajar

5.1 VCD / Kaset percakapan/Teks Percakapan

5.2 Peragaan percakapan

5.3 Buku Sinau Basa Jawa

5.4 LKS Pratita Basa

6. Penilaian

6.1 Jenis : Tertulis

6.2 Bentuk

6.3 Instrumen

Indikator

Penilaian

Teknik

Bentuk

Instrmn

Contoh Instrumen

1.1.1 Siswa dapat mendiskusikan isi, unsur intrinsik sandiwara yang didengar1.1.2  Mampu  menjawab pertanyaan sesuai dengan konteks pembicaraan.

 

Tertulis UraianUji petik kerja produk B.  Tulisen  unsur instrinsik (alur, paraga, latar, tema) kang ana ing sandiwara kasebut!C.  Wangsulana pitakon-pitakon ing ngisor iki kanthi patitis!

1.Sapa wae paraga kang ana ing sandiwara kasebut?

2.Sapa paraga utama kang ana pacelathon ing dhuwur?

3.Kabesut saka ngendi naskah kuwi?

4.Ing papan ngendi Rukmini methuk bojone?

5.Sapa paraga Sumarno iku?

6.Apa pagawene bojone Rukmini?

7.Ana pira adegan ing  naskah sandiwara  iku?  Sebutna !

8.Sebutna setting sepisanan nalika naskah drama iku dipentasake!

9.Sapa sing ngeterake Ardi menyang Indonesia?

  1. Miturut isining crita kepriye kahanan ekonomi saka paraga Rukmini?

Isenana amrih trep karo isine sandiwara kasebut!

Naskah drama ing dhuwur irah-irahane (1)    ….                         ,  nyritakake paraga (2) …             kang nembe nglangut. Ing wayah (3)  …               paraga utama   mung bisa (4) …. marang Gusti.  Atine Rukmini rumangsa (5) …        menawa kelingan kentekan susu anake.  Dumadakan keprungu(6)….      didhodhog, jebul ana tamu yaiku ….        . Dheweke menehi kabar yen (7)    …isih urip.  Sumarno nuduhake (8)….    kang ana gambare Ardi. Maca kabar kuwi Rukmini dadi (9)….    ngguguk.  Sumarno janji ngeterke adhine ipe methuk Ardi menyang (10)…..

Pedoman Penskoran

Aspek yang Dinilai

Skor

1. Kelengkapan unsur intrinsik

1 – 10

2. Kesesuaian dengan isi sandiwara

1 –  10

Skor Maks

20

6.4 Kunci Jawaban

B.   Alur : maju            Paraga : Rukmini, Sumarno, Dimas     Latar    : Kamar Rukmini

Ruang tamu Rukmini, Bandhara Ahmad yani                                Tema   : keluarga

 

C.

1. Rukmini, Sumarno, Dimas               2. Rukmini       3. Kumpulan Naskah sandiwara Pinilih 2008” Provinsi Jawa Tengah, Dinas Kebahasaan Subdin Kebudayaan)

4. bandhara Ahmad Yani         5. Ipene Rukmini/ Mase Ardi   6. TKI ing Malaysia

7. 3, ing kamare Rukmini, ing ruang tamu omahe Rukmini, ing bandhara Ahmad Yani          8. Ing kamar, wayah bengi      9. Dimas             10. kacingkrangan

D.

1. Mendhung Wus Sumilak      2. Rukmini       3. bengi            4. pasrah, nyadhong pangapunten dhateng Gusti         5. lawang       6. Sumarno      7.Ardi/bojone Rukmini            8. koran/ layang kabar

9. nangis         10.Bandhara Ahmad Yani

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN 2

 

Sekolah                                :  SMP Negeri 3 Candimulyo

Mata Pelajaran                 :  Bahasa Jawa

Kelas/Semester                :  IX / I

Tahun Pelajaran               : 2012/2013

Standar Kompetensi       :  2.   Mampu mengungkapkan pikiran pendapat, gagasan dan perasaan secara lisan dalam berbagai ragam

bahasa Jawa dengan unggah-ungguh yang benar.

Kompetensi Dasar            :  2.1 Berdialog dengan warga masyarakat.

Alokasi Waktu                    :  4 x 40 menit (1 x pertemuan)

Pertemuan ke                     : 5, minggu ke 1 bulan Agustus

1.   Tujuan Pembelajaran

1.1 Siswa dapat menentukan kerangka  topik dialog.

1.2 Siswa dapat mengembangkan topik dialog menjadi teks dialog

1.3 Siswa dapat melakukan dialog sesuai dengan teks yang dibuat.

1.4 Siswa dapat memberikan penilaian dialog dengan memberi alasan

1.5 Siswa dapat menyebutkan jenis kalimat dialog

v Pendidikan Karakter yang dikembangkan: toleransi, demokratis, rasa ingin tahu, bersahabat, peduli sosial, tanggung jawab.

2.   Materi Pembelajaran

2.1  Dialog dengan tokoh masyarakat

3.   Metode Pembelajaran

3.1 Demonstrasi

3.2 Penugasan

3.3 Ceramah

3.4 Tanya jawab

4. Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

4.1 Pertemuan 1

4.1.1 Kegiatan Awal

4.1.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.1.1.2 Memotivasi siswa untuk berani berkomunikasi berbahasa Jawa

4.1.1.3 Membagi kelompok untuk praktik berdialog

4.1.2 Kegiatan Inti

4.1.2.1 Eksplorasi

4.1.2.1.1 Siswa menyusun kerangka dialog secara kelompok

4.1.2.1.2 Siswa mengembangkan kerangka dialog menjadi teks dialog.

4.1.2.1.3  Siswa merancang tokoh-tokoh dalam dialog

4.1.2.2 Elaborasi

4.1.2.2.1Siswa memerankan dialog sesuai dengan naskah

4.1.2.2.2 Siswa menilai dialog kelompok lain

4.1.2.3 Konfirmasi

4.1.2.3.1 Siswa melakukan refleksi atas dialog yang dilakukan

4.1.2.3.2 Siswa mendengarkan ulasan umum dialog yang telah berlangsung

4.1.3 Kegiatan Akhir

4.1.3.1 Memperhatikan pesan/simpulan.

4.1.3.2 Mencatat tugas dari guru untuk rancangan materi berikutnya.

4.2 Pertemuan 2:

4.2.1  Kegiatan Awal

4.2.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.2.1.2 Memotivasi dengan pentingnya melakukan kegiatan dengan kesungguhan

4.2.2 Kegiatan Inti

4.2.2.1 Eksplorasi

4.2.2.1.1 Siswa menyeting tempat untuk berdialog

4.2.2.1.2 Siswa memeriksa kembali naskah yang telah dibuat minggu yang lalu

4.2.2.2 Elaborasi

4.2.2.2.1 Siswa melanjutkan berdialog.

4.2.2.2.2 Siswa berdiskusi jenis kalimat dalam dialog

4.2.2.3 Konfirmasi

4.2.2.3.1 Siswa menyampaikan catatan hasil diskusi tentang dialog yang telah dilakukan.

4.2.2.3.2        Siswa mendapatkan penguatan tentang dialog

4.2.3 Kegiatan Akhir

4.2.3.1 Memperhatikan pesan/simpulan.

4.2.3.2 Mencatat tugas dari guru untuk rancangan materi berikutnya

5.  Sumber Belajar

5.1 Buku Sinau Basa Jawa

5.2 LKS Pratita Basa

6. Penilaian:

6.1 Jenis:

6.1.1 Tertulis

6.1.2 Unjuk kerja

6.2 Bentuk:

      6.2.1 Uraian

6..2.1 Uji petik kompetensi

6.3 Instrumen

Indikator

Penilaian

Teknik

Bentuk Instmn

Contoh Instrumen

2.1.1 Membuat rancangan dialog.2.1.2  Melakukan dialog sesuai dengan teks yang dibuat.

2.1.3

Memberi penilaian dialog yang dilakukan teman

2.1.4 Siswa dapat menunjukkan jenis kalimat dalam dialog

Unjuk kerjaTertulis Uji petik kompetensiUraian

Isian

B.Gawea teks pacelathon kanthi kelompok  adhedhasar cengkorongan (perangan A) sing wis kogawe!C.Tindakna  karo kelompokmu pacelathon sing wis kogawe(perangan B)!

D.Wenehana pambiji kanthi kelompok  pacelathon sing ditindakake kelompok liya, kanthi paugeran ing ngisor iki utawa paugeran sing diparingake Bapak/ Ibu guru aja lali wenehana katrangane saka biji sing wis diwenenhake!

 E. Wangsulana pitakon ing ngisor iki adhedhasar tuladha pacelathon SINAU    kasebut!

  1. Sapa wae sing nindakake pacelathon kasebut?
    1. Sapa sing arep nyuwun priksa ing pacelathon iku?
      1. Bab apa sing ditakokake?
      2. Miturut surasane pacelathon iku dumadi ana ngendi?

5. Basa apa wae sing digunakake ing pacelathon kasebut?

F.Tulisen nomer ukara sing ana ing tuladha pacelathon SINAU ing ngisor iki!

1.Ukara prentah                 : ukara nomer …..

2.Ukara pamenging           : ukara nomer …..

3.Ukara paminta                : ukara nomer …..

4.Ukara pamrayoga           : ukara nomer …..

5.Ukara pangajak              : ukara nomer …..

6.Ukara pangarep – arep   : ukara nomer …..

7.Rimbag sambawa sing ngemu tegese upama  : ukara  nomer …….

8.Rimbag agnya                                                   : ukara nomer ……

9.Rimbag sambawa sing ngemu teges mokal      : ukara nomer ……

10.Rimbag sambawa sing ngemu teges sanajan   : ukara nomer ……

6.4 Kunci Jawaban

E.

1.Yuni, Sri Rejeki, Jaka                       2.Yuni             3.Piwulangan basa Jawa babagan panakawan

4.Omahe Sri Rejeki                  5.Krama alus lan ngoko lugu

F.

1.  2,13,14,15,16         2.  4,5,6,9,18   3.  21     4. 18    5.11   6.  7,4    7.3     8.2,13,14,15,

16        9. 20                10.17

No. Kelompok PERANGAN SING DIBIJI

Jml

Rerata

    Isi Ekpresi Lagu& Intonasi
             

 

 

 

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN 3

 

Sekolah                               :  SMP Negeri 3 Candimulyo

Mata Pelajaran                 :  Bahasa Jawa

Kelas/Semester               :  IX / I

Tahun Pelajaran              : 2012/2013

Standar Kompetensi     :  2.   Mampu mengungkapkan pikiran pendapat, gagasan dan perasaan secara lisan dalam berbagai ragam

bahasa Jawa dengan unggah-ungguh yang benar.

Kompetensi Dasar       :  2.2 Bercerita tentang adat-istiadat.

Alokasi Waktu               :  4 x  40 menit (2 x pertemuan)

Pertemuan ke                : 8, 9, 13 , minggu ke 2, ke 5 September, dan ke 1 Nopember

 

1.   Tujuan Pembelajaran

1.1 Siswa dapat menyebutkan macam adat istiadat Jawa dengan referensi  yang jelas

1.2 Siswa dapat menyusun kerangka topik adat yang akan diceritakan

1.3 Siswa mampu mengembangkan kerangka topik cerita menjadi konsep teks cerita

1.4 Siswa mampu bercerita sesuai dengan teks yang disusun.

1.5 Siswa mampu menilai cerita teman dengan memberi alasan penilaian

1.6 Siswa mampu menjawab pertanyaan yang  terkait dengan cerita

v  Pendidikan Karakter yang dikembangkan: religius, toleransi, kreatif, rasa ingin tahu, semangat kebangsaan, cinta tanah air, cinta damai, peduli lingkungan

2.   Materi Pembelajaran

2.1  Adat istiadat sebelum dan sesudah pernikahan

3.   Metode Pembelajaran

3.1 Demonstrasi

3.2 Ceramah

3.3Tanya jawab

3.4Penugasan

4.   Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

4.1 Pertemuan 1

4.1.1 Kegiatan Awal

4.1.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.1.1.2 Siswa menjawab pretes peristiwa aktual di sekolah.

4.1.2 Kegiatan Inti

4.1.2.1 Eksplorasi

4.1.2.1.1 Siswa dibuat kelompok yang terdiri 4 – 5 anak.

4.1.2.1.2 Setiap anak bersama kelompokna mencari informasi tentang upacara adat Jawa  pada nara sumber/bacaan yang berbeda.

4.1.2.1.3 Dengan berkelompok menyusun informasi secara sistematis dan bahasa yang benar.

4.1.2.2 Elaborasi

4.1.2.2.1 Menyusun kerangka upacara adat Jawa

4.1.2.2.2 Mengembangkan kerangka menjadi konsep upacara adat Jawa

4.1.2.3 Konfirmasi

4.1.2.3.1 Berkeliling memeriksa hasil kerja siswa

4.1.3 Kegiatan Akhir

4.1.3.1 Informasi kegiatan pada pertemuan berikutnya

 4.2 Pertemuan 2

4.2.1 Kegiatan Awal

4.2.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.2.2 Kegiatan Inti

4.2.2.1 Eksplorasi

4.2.2.1.1 Siswa secara kelompok mempersiapkan cerita adat Jawa

4.2.2.2 Elaborasi

4.2.2.2.1 Merevisi konsep cerita adat Jawa

4.2.2.2.2 Bercerita upacara adat Jawa secara bergantian

4.2.2.2.3 Mengkritisi cerita yang disampaikan teman

4.2.2.3 Konfirmasi

4.2.2.3.1 Memberikan masukan tentang beberapa kesalahan pilihan kata dan isi upacara adat Jawa

4.2.3 Kegiatan Akhir

4.2.3.1 Menyimpulkan hasil karya siswa

4.2.3.2 Menginformasikan materi pertemuan berikutnya

5.  Sumber Belajar

5.1 Koran/majalah

5.2 Informan di sekolah

5.3 Buku Piwulang Basa Jawa

5.4 LKS Pratita Basa

6.   Penilaian

      6.1 Jenis    : Unjuk kerja

6.2 Bentuk: Uji petik prosedur

6.3 Instrumen

Indikator

Penilaian

Teknik

Bent Instmen

Contoh Instrumen

2.2.1Mampu mengembangkan kerangka topik cerita menjadi konsep teks cerita.2.2.2 Mampu mengembangkan kerangka topik cerita menjadi konsep teks cerita

6.2.4 Mampu bercerita sesuai dengan teks yang disusun.

6.2.5  Mampu menilai cerita teman dengan memberi alasan penilaian.

Tertulis Uraian
  1. A.     Aranana jinising upacara adat Jawa wiwit bocah lair tumeka mati!
  1. B.     Jinising upacara adat Jawa kasebut(perangan A) pilihen siji bae, banjur gawenen cengkorongan topik minangka rancangan crita!

 

  1. C.     Cengkorongan topik crita kasebut owahana dadi karangan kanggo ancer-ancer crita babagan upacara adat Jawa!

 

  1. D.     Karangan sing wis kotulis(perangan C) critakna ana ing ngarep kelas!

 

 

  1. E.     Bijinen critane kancamu kanthi paugeran ing ngisor iki, pambiji bisa katindakake kanthi kelompok!

 

No

Jeneng sing crita

Runtute crita

Pilihan tembung

Tuntasing crita

Jmh Biji

Kat.

 

 

 

F.Wangsulaa  pitakonan ing ngisor iki adhedhasar cathetan ing dhuwur!

  1. Sebutna urut – urutane upacara jejodhowan !
  2. Ing upacara lamaran penganten kakung kadhawuhan ngaturaken apa?
  3. Apa bae kang diaturake marang calon penganten putri?
  4. Geneya kedah ngaturaken sembet/pepesing ?
  5. Apa tegese kalpika rukmi kalih ?

Penskoran

Aspek yang Dinilai

Skor

Ketepatan ide

1 –  25

Keruntutan

1 –  25

Tata Tulis

1 – 25

Kelengkapan

1 – 25

Skor Maks

100

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN 4

 

Sekolah                              :  SMP Negeri 3 Candimulyo

Mata Pelajaran                :  Bahasa Jawa

Kelas/Semester              :  IX / I

Tahun Pelajaran             : 2012/2013

Standar Kompetensi     :3.Mampu membaca bacaan sastra, nonsastra dalam berbagai teknik membaca, dan bacaan berhuruf Jawa

Kompetensi Dasar         :  3.1  Membaca nyaring cerita wayang Ramayana.

Alokasi Waktu                  :  4 x 40 menit (2 x pertemuan)

Pertemuan                         : Minggu ke 1 dan 2 Nopember

1.   Tujuan Pembelajaran

1.1 Siswa mampu membaca dengan suara yang jelas.

1.2 Siswa mampu membaca nyaring dengan suara lagu, intonasi,ekspresi  dan lafal yang tepat

1.3 Siswa mampu menjelaskan isi bacaan .

1.4 Siswa mampu menuliskan kembali isi    bacaan secara ringkas

v  Pendidikan Karakter yang dikembangkan: religius, toleransi, kreatif, rasa ingin tahu, semangat kebangsaan, cinta tanah air, cinta damai, gemar membaca

 

2.   Materi Pembelajaran                                         

2.1Cerita Ramayana sebelum pengembaraan

2.2  Cerita Ramayana sesudah pengembaraan

3.   Metode Pembelajaran

3  1 Tanya jawab

3.2  Penugasan

3.3   Ceramah

3.4  Demonstrasi

4.   Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

4.1 Pertemuan 1

4.1.1 Kegiatan Awal

4.1.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.1.1.2 Siswa memperhatikan informasi tentang membaca nyaring.

4.1.2 Kegiatan Inti

      4.1.2.1 Eksplorasi

4.1.2.1.1 Meminjam majalah di perpustakaan

4.1.2.1.2 Memilih bacaan yang akan dibaca nyaring

4.1.2.1.3 Mendaftarkan judul bacaan kepada guru.

4.1.2.2 Elaborasi

4.1.2.2.1 Siswa membaca bacaan bersuara di depan teman-temannya

4.1.2.2.2 Siswa berkomentar terhadap pembacaan bacaan oleh teman

4.1.2.3 Konfirmasi

4.1.2.3.1 Guru menyampaikan catatan-catatan terhadap proses membaca yang dilakukan siswa

4.1.3 Kegiatan Akhir

4.1.3.1 Menyampaikan simpulan awal tentang kemampuan baca siswa

4.1.3.2 Siswa dan guru melakukan refleksi

4.2 Pertemuan 2

4.2.1 Kegiatan Awal

4.2.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.2.1.2 Pre test dengan membaca nyaring suatu paragraf

4.2.2 Kegiatan Inti

      4.2.2.1 Eksplorasi

4.2.2.1.1 Siswa membuka kembali bacaan yang akan dibaca dari majalah

4.2.2.2 Elaborasi

4.2.2.2.1 Siswa membaca wacana dengan bersuara

4.2.2.2.2 Siswa mengomentari temannya sehabis membaca

4.2.23 Konfirmasi

4.2.2.3.1 Guru menyampaikan kesalahan-kesalahan baca siswa, dan mendiskusikan perbaikannya.

4.2.3 Kegiatan Akhir

4.2.3.1 Siswa dan guru melakukan refleksi

4.2.3.2 Siswa memperhatikan pesan/tugas dari guru tentang rancangan pembelajaran berikutnya.

5.  Sumber Belajar

5.1  Buku Sinau Basa Jawa

5.2 Majalah Panyebar Semangat /Jaya Baya

5.3 LKS Pratita Basa

6.   Penilaian

      6.1Jenis: Unjuk kerja, Tugas Tersruktur

      6.2 Bentuk: Uji petik

                                          6.3 Instrumen

Indiktor

Penilaian

Teknik

Bentuk Instmen

Contoh Instrumen

3.1.1  Mampu membaca nyaring dengan intonasi dan lafal yang tepat3.1.2   Mampu menjelaskan isi bacaan

3.1.3 Mampu membuat ringkasan bacaan

Lisan Unjuk kerja E.Wacanen crita wayang ing ngisor kanthi lafal, intonasi lan ejaan sing bener!

ANOMAN DUTA

Wonten pasanggrahan Mangliawan, Sri Bathara Ramawijaya kaadhep Raden Murdaka.  Rama nampi sowanipun Prabu Sugriwa dalah Raden Anoman saha Jaya Anggada. Ingkang…..

F.Kajangkepana cecek-cecek ngandhap punika  adhedhasar waosan ing nginggil !

  1. Raseksa Alengka sing mati sanalika saka krodhaning Anoman ing jero wetenge yaiku ….
  2. Dewi Sayempraba mapan ing padhepokan  ….
  3. Wanita sing ngancani Sinta ing taman Soka jenenge ….
  4. Selire prabu Dasamuka sing dadi telik sandine  Alengka….
  5. Sing rumangsa ora trima amarga minangka duta dikembari yaiku ….
  6. Sing kaparingan nama Rama Handayapati yaiku…
  7. Sing nambani mripate Anoman amrih bisa ndeleng maneh arane….
  8. Sinta titip ageman cunduk manik kancing rambut marang Anoman nama….
  9. Sing minisudha Rama dadi Ratuning wanara yaiku….
  10. Jejibahane Anoman menyang Alengka yaiku….

G. Tulisen maneh lakon ”Anoman Duta ” ing dhuwur nganggo basamu dhewe!

H. Golekana crita Wayang Ramayana, Kowe bisa ndown loud saka internet!

Pedoman Penskoran

Aspek yang dinilai

Skor

Pelafalan

1 – 5

Irama

1 –  5

Intonasi

1 – 5

Kesungguhan

1 – 5

Skor Maks

20

 

            6.4 Kunci Jawaban

1. Kataksini     2. Gua Windu  3. Trijatha        4. Dewi Sayempraba    5. Jaya Anggada

6. Anoman      7. Sempati        8. Lintringmaya 9. sekawan, Semar, Gareng, Petruk, Bagong     10.1.  nakyinakaken kasugenganipun Dewi Sinta  2.ngukur kekiyatanipun bala Ngalengka  3.ngaturaken tandha asih saking Sri Rama dhateng Dewi Sinta wujudipun sesupe sotya ludira

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN 5

 

Sekolah                              :  SMP Negeri 3 Candimulyo

Mata Pelajaran                :  Bahasa Jawa

Kelas/Semester              :  IX / I

Tahun Pelajaran             : 2012/2013

Standar Kompetensi     :  Mampu membaca bacaan sastra, nonsastra dalam berbagai teknik membaca, dan bacaan berhuruf Jawa

Kompetensi Dasar          :  3.2  Membaca indah tembang  Dhandhanggula.

Alokasi Waktu                  :  4 x 40 menit (2 x pertemuan)

Pertemuan  ke                  : 10, 11, minggu ke 1 dan 2 bulan Oktober

1.   Tujuan Pembelajaran

1.1 Siswa dapat  menjelaskan ciri-ciri tembang dhandhanggula

1.2 Siswa mampu membaca titilaras tembang dhandhanggula

1.3 Siswa mampu menembangkan tembang dhandhanggula sesuai dengan titilaras yang tepat

1.4 Siswa mampu memparafrasekan tembang dhandhanggula

1.5 Siswa mampu menjawab pertanyaan tembang dhandhanggula

v Pendidikan Karakter yang dikembangkan: jujur, toleransi, kreatif, kerja keras, rasa ingin tahu, menghargai prestasi, gemar membaca

2.   Materi Pembelajaran

2.1  Tembang Dhandhanggula

3.   Metode Pembelajaran

3.1 Ceramah

3.2 Demonstrasi

3.3 Tanya jawab

3.4 Penugasan

4.   Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

4.1 Pertemuan 1

4.1.1 Kegiatan awal

4.1.1.1  Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.1.1.2  Mendengarkan penjelasan guru tentang notasi tembang dhandhanggula

4.1.1.3  Pre test dengan menyanyikan titi laras larik pertama tembang dhandhanggula

4.1.2 Kegiatan Inti

4.1.2.1 Eksplorasi

4.1.2.1.1 Menyimak tembang dhandhanggula dari kaset atau CD

4.1.2.1.2 Mendengarkan contoh beberapa lagu dhandhanggula dari guru

4.1.2.2 Elaborasi

4.1.2.2.1 Menyanyikan notasi tembang dhandhanggula larik demi larik

4.1.2.2.2        Secara bergantian siswa mencoba menyanyikan notasi tembang dhandhanggula

4.1.2.2.3        Secara berurutan siswa menyanyikan notasi tembang dhandhanggula

4.1.2.3 Konfirmasi

4.1.2.3.1 Siswa melakukan refleksi tentang menyanyikan notasi tembang dhandhanggula

4.1.3 Kegiatan Akhir

4.1.3.1 Memerintahkan tiga orang siswa menyanyikan notasi tembang dhandhanggula

4.1.3.2  Menginformasikan kegiatan pada pertemuan berikutnya

4.2 Pertemuan 2:

4.2.1 Kegiatan awal

4.2.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.2.1.2 Mendengarkan penjelasan guru tentang syair tembang dhandhanggula

4.2.1.3 Pre test dengan menyanyikan syair larik pertama tembang dhandhangula

4.2.2 Kegiatan Inti

      4.2.2.1 Eksplorasi

4.2.2.1.1 Menyimak tembang dhandhanggula dari kaset atau CD/model

4.2.2.1.2        Mendengarkan contoh lagu dhandhanggula dari guru

4.2.2.2 Elaborasi

4.2.2.2.1 Menyanyikan syair  tembang dhandhanggula larik demi larik

4.2.2.2.2 Secara bergantian siswa mencoba menyanyikan syair tembang dhandhanggula

4.2.2.2.3        Secara berurutan siswa menyanyikan syairtembang dhandhanggula

4.2.2.3 Konfirmasi

4.2.2.3.1 Siswa melakukan refleksi tentang menyanyikan syair tembang dhandhanggula

4.2.3 Kegiatan Akhir

4.2.3 1 Memerintahkan siswa menyanyikan tembang dhandhanggula

4.2.3.2 Menginformasikan kegiatan pada pertemuan berikutnya

5.  Sumber Belajar

5.1 CD Tembang

5.2 Buku Sinau Basa Jawa

5.3 LKS Pratita Basa

6.   Penilaian

      6.1 Jenis :

            6.1.1 Tes unjuk kerja

            6.1.2 Tertulis

      6.2 Bentuk

            6.2.1 Uji petik prosedur

            6.2.2 Isian

      6.3 Instrumen:

 

 

Indikator

Penilaian

Teknik

Bentuk

 Instrumen

Contoh Instrumen

3.3.1 Mampu menyanyikan notasi tembang dhandhanggula3.3.2   Mampu menyanyikan syair tembang dhandhanggula Unjuk kerjaTertulis Uji petik prosedurLisan G.Gatekna tembang Dhandhanggula ing ngisor iki, banjur tembangana kanthi titi laras sing diparingake bapak/ibu guru kang bener !

Dhandhanggula

 Laras slendro Pathet sanga

Yekti iki nugrahaning widhi

aji rasa nambut silakrama

srana kang kundur bakale

amore estri jalu

dadya tedhak turning wiji

ilang salwiring godha

putra tekeng putu

ucap esthining wong tuwa

runtut atut tumeka kaki lan nini

ayem tentrem uripnya.

H.Isenana cecek-cecek  ing ngisor iki !

  1. Guru wilangane tembang  Dhandhanggula yaiku
  2. Tembang kasebut ngandharake adicara . …
  3. Miturut tembang ing  dhuwur apa kang diarani “nambut sila krama“ ….
  4. Watake tembang Dhandhanggula  yaiku…
  5. Sasmitane  tembang Dhandhaggula yaiku
  6. Guru lagune tembang Dhandhanggula yaiku….
  7. Guru lagune tembang Dhandhanggula yaiku….
  8. Sing didongakake ayem tentrem yaiku….
  9. Sing lumrah dingendikakake wong tuwa marang temanten yaiku….
  10. Gatra kaping…      ngemu tembung saroja.

I.Cekapan tembang Dhandhanggula kasebut owahanan dadi basa gancaran !

Pedoman Penskoran

Aspek yang Dinilai

Skor

1. Pelafalan kata, intonasi, pemenggalan

1 – 15

2. Ketepatan pengungkapan

1 –  5

3. ketepatan nada, kesungguhan, dasar suara

1 – 15

4. Ketepatan nada, kesungguhan, dasar suara

1 –  15

Skor Maks

50

H.

1.10,10,8,7,8,7,6,8,12,7                      2.dados maten/mantu   3.dadi manten  4.manis, ngresepake

5.manis, dhandhang                 6. i, a,e,u,i,a,u,a,i,a      7.=6     8.uripe temanten  9. ndongakake

10. 10

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN 6

 

Sekolah                               :  SMP Negeri 3 Candimulyo

Mata Pelajaran                :  Bahasa Jawa

Kelas/Semester               :  IX / I

Tahun Pelajaran              : 2012/2013

Standar Kompetensi     :  Mampu membaca bacaan sastra, nonsastra dalam  berbagai teknik membaca, dan bacaan berhuruf Jawa

Kompetensi Dasar          : 3.3 Membaca paragraf  berhuruf Jawa yang menerapkan angka Jawa.

Alokasi Waktu                  :  2 x 40 menit (1 x pertemuan)

Pertemuan ke                   : 6, minggu ke 3 bulan Agustus

1.   Tujuan Pembelajaran

1.1 Siswa dapat  membaca angka berhuruf Jawa dengan lancar.

1.2 Siswa dapat menunjukkan angka yang dimaksud dalam bacaan

1.3 Siswa dapat  membaca bacaan berhuruf Jawa yang menerapkan angka Jawa

1.4 Siswa dapat  mengubah bacaan  ke  dalam huruf latin.

1.5 Siswa dapat  menjawab pertanyaan bacaan dengan huruf Jawa

1.6 Siswa dapat melengkapi kalimat rumpang dengan kata yang tepat membaca

v  Pendidikan Karakter yang dikembangkan: disiplin, mandiri, kreatif, rasa ingin tahu, gemar membaca, tanggung jawab

2.   Materi Pembelajaran

2.1  Wacana berhuruf Jawa yang mengandung angka Jawa

3.   Metode Pembelajaran

3.1 Tanya jawab

3.2 Penugasan

3.3 Demonstrasi

4.   Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

4.1 Kegiatan Awal

4.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.1.2 Siswa menjawab pretes tentang pasangan huruf Jawa

4.2 Kegiatan Inti

      4.2.1 Eksplorasi

4.2.1.1  Siswa memperhatikan macam- macam bentuk pasangan.

4.2.1.2 Siswa mencari bacaan berhuruf Jawa dari berbagai sumber

4.2.2 Elaborasi

4.2.2.1 Siswa membaca bersuara wacana berhuruf Jawa secara bergantian

4.2.2.2 Siswa menyebutkan angka Jawa  yang ditemukan dalam bacaan

4.2.3 Konfirmasi

4.2.3.1 Bertanya jawab tentang angka Jawa  yang belum dipahami

4.3 Kegiatan Akhir

4.3.1 Memberikan penilaian terhadap cara membaca bacaan oleh siswa

4.3.2 Siswa dan guru melakukan refleksi.

4.3.3 Bersama guru merancang pembelajaran berikutnya.

5.  Sumber Belajar

5.1 Buku Sinau Basa Jawa

5.2 LKS Pratita Basa

6.   Penilaian

      6.1 Jenis : Unjuk verja

      6.2 Bentuk : Uji petik prosedur

      6.3 Instrumen

Indikator

Penilaian

Teknik

 

Btk Instrmn

Instrumen

3.3.1 Mampu membaca bacaan berhuruf Jawa dengan lancar.3.3.2 Mampu menunjukkan angka Jawa yang digunakan dalam bacaan

3.3.3 Mampu mengubah wacana huruf Jawa menjadi huruf Latin

3.3.4 Mampu menjawab pertanyaan bacaan dengan huruf Jawa

 

Unjuk kerja Uji petik prosedur G.Wacanen angka Jawa ing ngisor iki1;29   2;37    3;46     4;51      5;95    6;829;108   10;385     11;759     12;362   13;25

H.Tuduhna angka Jawa sing ana ing wacan iki!

1.?s/mnTlai/[rt=gl\;18;mxt\;1987.

2?pekr=z[npkSsMitamB[n;54;pi=;86;[mte/.

3?sugiynTm=k[tTjm\;06;35;bli[njm\;17;30.

4?sbenSsit]iynTfipri=ziby/rn\;1634500;rupiyh.

5?wu/ynTfipri=ziszu;5500;k=[gojjn\;2750;rupiyh.

6?bLvJ[nsua/fi;1534780;rupiyhsbenSsi[n.

7?piti[kKbufliyemFi[folPyu;3648100;rupiyh.

8?fX[mMbuguruanbn/rn;3;[nome/;176;gunu=pti.

9?k[nT/oripunBpkSki=z]iki;18;ki[lo[mte/.

10?[pzetTnFin[p]okLmsikpi=;67;ai=taun\;2012.

 

 

 

 

I.Wacanen kanthi premati!

 

?numPkH[nD=o.

?nlikfinmi=gut=gl\;23;[mI;2011;jurgn\gLe[nDhsi=[konD=ceqi[lLzjkHn[kKsi=/cch[a;2;mev=[wonDe/riyai=flnS]iwijy;29;semr=.spe/luven_z[kati.swi[sSmil=mili=miliha[nD=ojurgn\gLe[nDht[konMr=kusi/si=jen_[zkLiquk\,gLe[nDh   pk\pirby/[rmnwzete/r[kmev=[wonDe/riysi=nu=g=

 

J.Wacan kasebut tulisen nganggo aksara latin!

        aku;1;k[ro[bochkuaisihcilik\;2;.

kLiquk\ ;biysm[won\;15000;rupiyh.

gLe[nDh    ;wlh,ajlr=lr=.

kLiquk\  ;puniksmPunTripPipun\kir=[botenSgef\fipunTmBh      aikulaugi[botenPurun\jl/rnTripH[nDo=ai=zi]kia

ded s/sid=rkus\t=gl\;23;mxt\;2011;

gLe[nDh  ;wlh,wlh,kusi/b[aansid=rkus\apkuwi.

kLiquk\  :sid=rkusPunik,sid=prkusi/,ffitripH[nDo=z]iki  i[botenZwu/.

gLe[nDh  ;pi[y,[yn\;7500;rupiyh

kLiquk\  ;puniksmPunMirh,[cobik=[gnu=g=tkSinmu=amBik     kLw=m[won\,

gLe[nDh  ;ywis\fkGenepPi;8000;rupiyh.

kLiquk\  ;[boten\[po[kokKipun\ps\pk\,

gLe[nDh   ;l,ap[bochcilik\;2;aikiamBy/.

kLiquk\  :mnwil[ralitG`tis\[boten

Pe/luby/.

gLe[nDh   ;y,wis\[z[nb[a,[bochku;

2;aikisi=nu=g=a[nDo=,         akubklZetutT[kmLyuanburia[nDo=.Saikilgi   jm\;08;30;tek[nWonDe/riym\;11;45;

kLiquk\   : .

 

 

K.Wangsulana pitakon ing ngisor iki nganggo aksara Jawa!

  1. ?apairhairha[nNwcnKsebut\,
  2. ?kep]i[ywt[kKjurgn\gLe[nDh.
  3. ?piran[kKjurgn\gLe[nDh.
  4. ?jurgn\gLe[nDh[aomh[azenFi.
  5. ?jurgn\gLe[nDhzjkHn[kKmev=zenFi.
  6. ?kpnKef[fy[nNc]itaiku.
  7. ?kusi/a[nDo=aikujen_[zsp.
  8. ?pirtri[pPnu=g=a[nDo=mev=[wonDe/riy.
  9. ?spsi=netepP[ktripH[nDo=.

10.?mnwnu=g=a[nD=o[bochcilikHmBy/pir.

 

 

 

L.Isenana ceceg – ceceg ing ngisor iki!

1.?jurgn\gLe[nDhaikufu[w…                [lo[ro.

2.?jurgn\gLe[nDhaxpN|=g=….

3.?fin …     jurgnMev=[wonDeriy.

4.?[wo=si=zL[kokH[ka[nDo=jen_[z….

5.?tripH[nDo=aiku  …       rupiyh.

Pedoman Penskoran

Aspek yang Dinilai

Skor

1. Kelancaran, pelafalan, ketuntasan

1 – 15

2. Ketepatan

1 –  5

Skor Maks

20

 

 

 

6.4 Kunci Jawaban

G.

1.29     2.37     3.46     4.51     5.95     6.82     9.108   10.395 11.759 12.362 13.25

H.

1.Sarmanta laire tanggal           18 Maret 1987                        2.Pekarangane Pak Sasmita ambane 54 ping 86 meter            3.Sugiyanto mangakete jam 06.35 baline jam 17.30    4.Saben sasi Triyanto diparingi bayaran 1.634.500 rupiyah.            5.Wuryanta diparingi sangu 5500 kanggo jajan 2750 rupiyah.            6.Blanjane Suhardi 1.532.780 rupiyah saben sasine.  7.Pitike Bu Daliyem didol payu 3.648.100 rupiyah.    8.Daleme Buguru ana Banaran 3 nomer 176 Gunungpati.

9.Kantoripun Bapak saking ngriki 18 kilometer.                      10.Pengetan dina proklamasi kaping 67 ing taun 2012.

J.

Numpak Andhong

Nalika dina Minggu tanggal 23 Mei 2011 Juragan Glendheh sing kondhang cethile ngajak anake sing cacahe 2 menyang Wondheria ing dalan Sriwijaya 29 Semarang. Saperlu nyenengake ati. Sawise milang miling milih andhong Juragan Glendheh takon marang kusir sing jenenge Klithuk. Glendheh: Pak, pira bayare manawa ngeterake menyang Wondheria sing nunggang aku 1, karo bocahku isih cilik 2?          Klithuk: Biasa mawon 15.000 rupyah

Glendheh: Walah, aja larang-larang.    Klithuk : Punika sampun taripipun, kirang boten saged, dipuntambahi kula ugi boten purun, jalaran tarip andhong ing ngriki adhedhasar sidhang Rakus tanggal 23 Maret 2011.       Glendheh : Walah, walah kusir bae ana sidhang Rakus, apa kuwi?                       Klithuk : Sidhang Rakus punika, sidhang para kusir, dadi tarip andhong ngriki boten ngawur.     Glendheh : Piye, yen 7500 rupiyah.    Klithuk : Punika sampun mirah, cobi kangge nunggang taksi namung mbikak lawang mawon.                     Glendheh : Yaw is, dakgenepi 8000 rupiyah.  Klithuk : Boten, pokokipun pas, Pak.     Glendheh : La, apa bocah cilik 2 iki mbayar?  Klithuk : Manawi lare alit gratis boten perlu bayar.  Glendheh : Ya, wis ngene bae, bocahku 2 iki sing nunggang andhong, aku bakal ngetutake mlayu ana buri andhong. Saiki lagi jam 08.30 tekan Wondheria jam 11.45.    Klithuk : ….

K.

1.numPkH[nD=o     2.ceqil\     3.;2;  4.semr=       5.[wonDe/riy

6.din mi=gu,23 [mI2011      7.kLiquk\     8.;15000;rupiyh

9.sid=rkus\ 10.g]tis\

L.

1.ank\     2.a[nD=o      3.mi=gu        4.kusi/ 5.;15000;

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN 7

 

Sekolah                              :  SMP Negeri 3 Candimulyo

Mata Pelajaran                :  Bahasa Jawa

Kelas/Semester              :  IX / I

Tahun Pelajaran             : 2012/2013

Standar Kompetensi     :  4.   Mampu mengungkapkan pikiran, gagasan, pendapat dan perasaan secara tertulis dalam berbagai bentuk

tulisan dan ragam bahasa Jawa sesuai dengan unggah-ungguh basa yang benar.

Kompetensi Dasar          :  Menulis susastra sederhana, misalnya geguritan atau cerita rakyat.

Alokasi Waktu                  :  2 x 40 menit (1 x pertemuan)

Pertemuan ke                   : 7, minggu ke  4 Agustus

1.   Tujuan Pembelajaran

1.1 Siswa dapat  menentukan kerangka topik karangan

1.2 Siswa mampu menjelaskan aspek yang diperhatikan dalam menulis sastra

1.3 Siswa mampu mengembangkan kerangka topik menjadi cerita rakyat

1.4 Siswa mampu mengedit hasil tulisan menjadi tulisan yang baik dan benar

1.5 Mampu menjawab pertanyaan yang terkait dengan kegiatan menulis

menulis sastra sederhana berupa geguritan.

v  Pendidikan Karakter yang dikembangkan: disiplin, mandiri, kreatif, rasa ingin tahu, gemar membaca, tanggung jawab

2.   Materi Pembelajaran

2.1  Menulis cerita rakyat

3.   Metode Pembelajaran

3.1 Tanya jawab

3.2 Penugasan

3.3 Diskusi

4.   Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

4.1 Pertemuan 1

4.1.1  Kegiatan Awal

4.1.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas.

4.1.1.2  Memberikan apersepsi dan konsep menulis cerita rakyat

4.1.2.Kegiatan Inti

4.1.2.1 Eksplorasi

4.1.2.1.1 Siswa  bersama-sama mengingat macam-macam cerita rakyat yang pernah dibaca /didengar

4.1.2.1.2 Siswa memikirkan hal-hal yang perlu diperhatikan dalam   menulis cerita rakyat.

4.1.2.2 Elaborasi

4.1.2.2.1 Siswa membuat kerangka topik dalam menulis cerita rakyat

4.1.2.2.2 Siswa mengembangkan kalimat topik menjadi karangan cerita rakyat

4.1.2.3 Konfirmasi

4.1.2.3.1 Memeriksa tulisan cerita  rakyat   yang ditulis

4.1.2.3.2  Mengkolsultasikan hasil  tulisan cerita rakyat   kepada guru

4.1.2.3.3  Menerima pandangan umum dari guru

4.1.3 Kegiatan Akhir

4.1.3.1 Memberikan review tata cara menulis cerita rakyat

4.1.3.2 Merancang materi pertemuan berikutnya

4.2            Pertemuan 2

4.2.1  Kegiatan Awal

4.2.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas.

4.2.1.2  Memberikan apersepsi menulis cerita rakyat.

4.2.2.Kegiatan Inti

4.2.2.1 Eksplorasi

4.2.2.1.1 Siswa  bertanya jawab macam cerita rakyat yang sudah dibaca sebagai pembanding  pada pertemuan sebelumnya.

4.2.2.1.2 Siswa bertanya jawab hal-hal yang perlu diperhatikan  dalam menulis cerita rakyat.

4.2.2.2 Elaborasi

4.2.2.2.1 Siswa menunjukkan kerangka topik dalam menulis cerita rakyat

4.2.2.2.2 Siswa melanjutkan mengembangkan kalimat topik menjadi cerita rakyat  bagi yang belum selesai

4.2.2.3 Konfirmasi

4.2.2.3.1 Memeriksa cerita rakyat  yang ditulis

4.2.2.3.2  Mengkolsultasikan hasil cerita rakyat  kepada guru

4.2.2.3.3  Menerima pandangan umum dari guru

4.2.3 Kegiatan Akhir

4.2.3.1 Memberikan penilaian cerita rakyat siswa

4.2.3.2 Merancang materi pertemuan berikutnya

5.  Sumber Belajar

5.1 Buku Sinau Basa Jawa

5.2 LKS Pratita Basa

6.   Penilaian

6.1 Teknik :  Unjuk kerja

6.2 Bentuk :  Uji petik produk

6.3 Instrumen:

Indikator

Penilaian

Teknik

Bentuk

 Instrmn

Instrumen

4.3.1 Mampu menentukan macam-macam cerita rakyat4.3.1        Membuat kerangka topik cerita rakyat

4.3.3 Mengembangkan kerangka topik menjadi cerita rakyat

 

LisanUnjuk kerja PertanyaanUji petik produk  P.Gawea cengkorongan crita rakyat sing wis nate kongerteni, tulisen bakune gagasan saben prastawa!

Irah irahan       :..

Bakune gagasan:…

Q.Tulisen perangan apa bae sing kudu digatekake sajroning nulis crita rakyat!

R.Gawea karangan crita rakyat adhedhasar cengkorongan sing wis kogawe kasebut!

 

S. Pitakon-pitakon ing ngisor iki wangsulana adhedhasar isine tuladha tulisan kasebut!

 

1. Apa kang dumadi ing Majapait nalika iku?

2.Jaka Seger karo Rara Anteng iku sajatine sapa?

3.Begal ing carita kasebut ngapa?

4.Kepriye tumanggape Rara Anteng marang begal kasebut?

5.Apa kang katindakake begal bareng krungu swara lesung-lesung diunekake?

 

6.4 Kunci Jawaban

1. Jaman samana Majapait katekan mungsuh sing  saka keblat papat; elor-kidul, wetan-kulon. Kaya abang dluwang kawulane mlayu lonjong botor padha sumingkir golek papan-panggonan kang prayoga lan tentrem.Awit jagad iki ora amung amba godhong kelor. Lakune nganti tekan dhaerah Tengger saiki. Wektu iku Gunung Brama isih sepi pasar lan Gunung Bathok durung ana.Ing dhaerah iku para dewa padha masanggrah. Saliyane para dewa ana sawijining pandhita sing gentur tapane lan tawakal pangibadahe dadi ora anteng kitiran. Pandhita mau kagungan garwa kang nglairake putra kakung kang bagus rupane utawa ala arjuna. Amarga saking baguse banjur dijenengake Jaka Seger.

2.Rara Anteng sawise mau diwasa katon saya endahlan sulistiya ing warna. Akeh putra raja lan wong sekti padha kepengin nglamar minangka jatukramane. Ananging siji-sijia ora ana kang ditampa, ora marga putra raja mau atos debog, lemu jrangkong, utawa kuru semangka, nanging jalaran putri mau wus sambung tresna klawan Jaka Seger.

3. kepengin nglamar marang Rara Anteng

4. Kaanan mangkono iku dumadi mataun-taun, nganti ketekan panglamar saka begal kang sekti mandraguna. Rara Anteng ora wani nampik. Sanajan abang-abang lambe dheweke saguhRara Anteng duwe panyuwun supaya digawekake segara kang manggon ing satengahing gunung. Segara mau kudu rampung sajroning sawengi sadurunge ana jago kluruk.Sawise suruping surya, begal miwiti ndhudhuk wedhi lan watu ing tengahe gunung kanthi mingunakake bathok.Kanthi kasektene begal kang ngedap-edapi,ora nganti sewengi wus meh rampung. Rara Anteng golek cara kanggo murungake pakaryane begal mau. Rara Anteng njupuk alu diunekake ana lesung kayadene lumrahe wong nutu pari, keprungu swara lesung mau jago-jago padha kluruk.

5. . Kanthi rasa jengkel, bathok diuncalake tiba mengkurep wusanane dadi gunung aran Gunung Bathok. Dene segara sing wus meh rampung mau isine wedhi, mula ingaran Segara Wedhi.

6.5 Pedoman penilaian menulis cerita rakyat

No

Nama

Isi

Diksi

EYD

Jumlah

Rata-rata

 

 

RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN 8

 

Sekolah                              :  SMP Negeri 3 Candimulyo

Mata Pelajaran                :  Bahasa Jawa

Kelas/Semester              :  IX / I

Tahun Pelajaran             : 2012/2013

Standar Kompetensi     :  4.   Mampu mengungkapkan pikiran, gagasan, pendapat dan perasaan secara tertulis dalam berbagai bentuk

tulisan dan ragam bahasa Jawa sesuai dengan unggah-ungguh basa yang benar.

Kompetensi Dasar          :  Menulis paragraf berhuruf Jawa dengan menerapkan angka Jawa

Indikator                            :  4.2.1 Mampu menulis angka Jawa secara terpisah

4.2.2 Mampu mengurutkan angka Jawa yang diacak

4.2.3 Mampu menulis angka Jawa dalam kalimat

4.2.4  Mampu menulis paragraf  huruf jawa dengan penerapan angka Jawa.

Alokasi Waktu             :   8 x 40 menit (4 x pertemuan)

Pertemuan ke               : 6 dan 12, minggu ke 3  Agustus dan ke 4 Oktober

1.   Tujuan Pembelajaran

1.1 Siswa dapat menulis angka Jawa secara terpisah

1.2 Siswa mampu mengurutkan angka Jawa yang diacak

1.3 Siswa mampu menulis angka Jawa dalam kalimat

1.4 Siswa mampu menulis paragraf  huruf jawa dengan penerapan angka Jawa.

menulis wacana berhuruf Jawa penerapan angka Jawa

v  Pendidikan Karakter yang dikembangkan: disiplin, mandiri, kreatif, rasa ingin tahu, gemar membaca, tanggung jawab

2.   Materi Pembelajaran

2.1Menulis huruf Jawa penerapan angka Jawa

3.   Metode Pembelajaran

3.1 Tanya jawab

3.2 Penugasan

3.3 Diskusi

4.   Langkah-langkah Kegiatan Pembelajaran

 4.1 Pertemuan 1

4.1.1 Kegiatan Awal

4.1.1.1Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.1.1.2 Siswa menjawab pre test tentang angka Jawa

4.1.2 Kegiatan Inti

4.1.2 1 Eksplorasi

4.1.2.1.1  Siswa mencermati bacaan berhuruf Jawa

4.1.2.1.2 Siswa menunjukkan angka Jawa  dalam bacaan kepada temannya yang lain.

4.1.2.2 Elaborasi

4.1.2.2.1 Siswa berlatih menulis kata dengan menerapkan angka Jawa

4.1.2.2.2 Siswa menulis kalimat berhuruf Jawa dengan menerapkan angka Jawa

4.1.2.2.3 Siswa mengkritisi tulisan teman

4.1.2.3Konfirmasi

4.1.2.3.1 Mengkonsultasikan hasil karya kepada guru

4.1.3 Kegiatan Akhir

4.1.3.1 Bersama guru merefleksi tentang menulis huruf Jawa

4.1.3.2 Bersama guru merancang pembelajaran berikutnya.

   4.2 Pertemuan 2

4.2.1 Kegiatan Awal

4.2.1.1 Memeriksa kehadiran siswa dan kebersihan kelas

4.2.1.2 Memotivasi siswa dengan pentingnya melestarikan huruf Jawa

4.2.2 Kegiatan Inti

4.2.2.1 Eksplorasi

4.2.2.1.1  Siswa mencermati bacaan berhuruf Jawa

4.2.2.1.2 Siswa menunjukkan nama dua pasangan  dalam bacaan kepada temannya yang lain

4.2.2.2 Elaborasi

4.2.2.2.1Siswa mencermati bacaan berhuruf Latin.

4.2.2.2.2 Siswa mempredeksikan pasangan-pasangan yang akan digunakan dalam menulis paragraf tadi dengan huruf Jawa.

4.2.2.2.3 Siswa menulis satu paragraf menggunakan huruf Jawa

4.2.2.3 Konfirmasi

4.2.2.3.1 Menanyakan tentang kesulitan yang dihadapi siswa

4.2.3 Kegiatan Akhir

4.2.3.1 Bersama guru merefleksi tentang menulis huruf Jawa

4.2.3 2 Bersama guru merancang pembelajaran berikutnya.

5.  Sumber Belajar

5.1 Buku Sinau Basa Jawa

5.2 LKS Pratita Basa

6.   Penilaian

      6.1 Jenis Tes: Unjuk Kerja

      6.2 Bentuk : Uji petik produk

      6.3 Instrumen:

Indikator

Penilaian

Teknik

Bentuk

 Instrm

Contoh Instrumen

4.3 .1 Mampu menulis angka Jawa4.3.2 Mampu mengurutkan angka Jawa

4.3.3 Mampu menulis kalimat dengan huruf Jawa

4.3 .2  Mampu menulis paragraph dengan huruf Jawa

 

Unjuk kerja Uji petik produk J.Tulisen nganggo aksara Jawa!1. 246  =…………                  2.135   =…………

3.680   =………….                 4.5791 =…………

5.9891 =…………                  6.6642 =…………

7.1928 =…………                  8.6743=…………

9. 4910 =…………                 10.6295 =………

K. Urutna saka angka sing paling gedhe tumuju angka sing paling cilik!

1. 268,      391, 198, 674,  210,  708.

2. 908,        453, 123, 546,  908,  324.

3. 109,        508,  430,  104,           306,204.

4.  906,      609,  690,  960,  430,  860.

5.  213,      123, 213, 132, 221, 331.

L.Tulisen nganggo aksara Jawa!

  1. Saben sasine  Sunarsih diblanja saka kantore Rp 1.256.755,00
  1. Yen mangkat sekolah aku numpak angkot mbayere Rp 1.250,00
  1. Korban serangan Israel ing Jalur Gaza nalika wulan Januari 2009 udakara 543.
  2. Indonesia mardika nalika tanggal 17 Agustus 1945 dadi saiki wis 65 taun
  3. Yuswane simbah kakung saiki wis 103 taun dene simbah putrid 98 taun
  4. Diyah lair nalika Par Harto dadi Presiden tanggal 26 November 1985, jam 05.30
  5. Aku manggon ing Solo nalika rega bensin Rp 700 saiki dadi rega Rp 5.250
  6. Buku crita iki  tukune bae 7.845 rupiah mosok mung digenteni 6.320 rupiah
  7. Mangkat mulih Solo Semarang manawa numpak bis enteke 45.500 rupiah..
  8. Yen lagi tanggal tuwa ngene iki 5.500 bae ora duwe, apa meneh 7685 duwea.

M. Wacan  ing ingsor iki tulisen nggango aksara Jawa !

 Ngukur Pengalamane Siswa

Andos wasis utawa cerdas cermat bisa dadi sarana ngukur sepira pengalamane para siswa babagan Basa Jawa. Kasusastran Jawa lan maneka ngelmu liyane kang gegayutan kalawan kabudayaan Jawa sing kanggo pasinaon. Mangkono dudutan saka adicara andon wasis utawa  Cerdas Cermat Basa Jawa. Adicara mau kagelar dening Dinas Pendidikan Pemuda dan Olahraga kutha Solo. Panitya adicara Pesta Buku Solo 2007 ing Diamond Convention Center, dina senen tanggal 5 wulan II taun 2007 kepungkur.

Pedoman Penskoran

Aspek yang Dinilai

Skor

1. Ketepatan penulisan

1 kal= skor 10

2. Ketepatan penulisan kata dan tanda baca

Skor Maks

100

            6.4 Kunci Jawaban

1;246;    2.;135;   3.;680;    4.;5791; 5.;9891;

6.;6642;  7.;1928; 8.;6743; 9.;4910;  10.6295;

K.

1.198,210,268,391,674,7082.223,324,453,546,908,908.3.104,109,204,306,430,5084.430,609,690,860,906

, 960. 5.123,132,213,213,221,331.

L.

1.?sbenSsi[nsun/sihfibLvJskk[nT/o[r;1256755;rupiyh.

2.?[ynM=ktSe[kolhakunumPkH=[kotHmBy/[r;1250;rupiyh.

3.?[ko/bnSer=zn\Is]ElH=jlu/gj+nlikwulnJnuwri;2009;aufkr;543.      4.?I[nDo[nsiym/fiknlikt=gl\;17;AgusT|s\;1945;

ffisaikiwis\;65;taun\,5.?yusW[nsimBhkku=saikiwis\;103;tau[nF[nsimBhput]i;98;taun\6.?fiyhlai/nlikpkH/tffi[p]si[dnT=gl\;26;[no[pmBe/;1985,jm5;30.7.?akum=[gonHi=[so[lonlikxg[bnSin\;700;saikiffixg;5250;rupiyh.   8.?bukuc]i

taikituku[nb[a;7845;rupiyh[mo[sokM|=fige[nTnNi;6320;rupiyh. 9.?m=ktM|lih[so[losemr=mnwnumPkBisHe[nT[kK;45500;rupi

yh. 10.?[ynLgit=glT|w[z[naiki;5500;b[a[aorfu[w,

apme[nh;7685;fu[wy.

M.

zuku/pezlmM[nsisW

?a[nFonWsisHutwce/dsCe/mtBisffisrnzuku/sepirpezlm[nNprsisW

bbgGnBsjwlnM[nk[zlM|liy[nk=ggyutTnKlwnKbufynJwsi=k=[gopsin[aon\,m=[ko[nofufutTnSkaficra[nFonWsisHutwce/dsCe/mtBsjw.aficrmaukgel/[fni=dinsPenDidiknPemudd[nHolhrgkuq[so[lo.pnit-aficr[psTbuku[so[lo;2007;ai=diA[mo

[nCo[P+nSiO[nCnTe/,fines[nnT=gl\;5;wuln\;2;taun\;2007;

kepu=ku/.

Candimulyo,   Juli 2012

About these ads
By Wahyudi, S.S

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s